Vissza a főoldalra

ÍZEK BLOGJA

Jó blogból is megárt a sok... Ez nem egy újabb gasztroblog, vagy recepttár, mégcsak nem is életmód tanácsadás; hanem egy kis szubjektív kalandozás az ízek birodalmában.

Ide írhatsz nekünk:

Címkék

90 napos diéta (1) aioli (2) ajándék (1) ajándékötlet (9) alkoholmentes forralt bor (1) alma (1) almából (1) almapektin (3) amerikai palacsinta (1) bacon (2) balzsamecet (3) balzsamecetkrém (1) befőzés (1) belga édesség (1) bemutatkozó (1) bifidusz (1) bodzás (1) bor (1) borecet (6) borlekvár (1) brownie (1) bundás (1) bundás alma (1) bundázott zöldség (1) cake pop (1) camembert (1) cékla (1) cheesecake (1) chili (3) chilis csokimousse (1) chutney (5) cipós leves (1) corn dog (1) császármorzsa (1) csatni (6) cseresznyés pite (1) csicseriborsó (1) csirkeszárny (1) csőben sült (1) csoki (1) csokis (1) csoki házilag (1) csokoládépasztilla (1) csöröge (1) csúsztatott palacsinta (1) cukorbetegeknek (1) desszert (1) dinnyesüti (1) diós kávétorta (1) dip (1) dzsem (1) ebéd és vacsi (1) édesítők (1) egészség (6) egytálétel (3) élőflórás (1) eper (2) eperlekvár (1) eperszörp (1) eritriol (1) étel színe (1) étrend kiegészítők (1) fagyi (1) fagylalt (1) fahéjas-mézes almadzsem (1) fánk (6) fánk eredete (1) farsang (5) farsangi fánk (1) fasírt (1) feltét (1) ferdinánd tekercs (1) foci (1) fogyókúra (2) fokhagymakrémeves (1) föld napja (1) forró csoki (1) francia konyha (2) fűszer (2) gazpacho (1) gomba (1) gombakrémleves (1) gombaleves (1) gratinírozás (1) gyerekeknek (4) gyereknapra (1) gyógyír (1) gyömbéres chilis (1) gyors (3) gyümölcsleves (1) gyümölcsrízs (1) gyümölcsturmix (1) hagymalekvár (2) hal (1) hamburger (1) házi (1) házi túró (1) házi zsemle (1) hidegen sajtolt olaj (1) hortobágyi palacsinta (1) hot dog (1) hummusz (1) húsmentes hétfő (21) húsvét (3) húsvéti maradék (1) IFE (1) ínyenc (3) ital (1) izekblogja (1) ízek blogja (1) joghurt (1) joghurt házilag (1) juharszirup (1) kakaós csiga (1) kapros túrós lepény (1) karácsony (7) kávétorta (1) kefíres lángos (1) kéksajtmártás (1) kelbimbó (3) kelbimbósaláta (1) kelfasírt (1) kelkáposzta (1) kenyérlángos (1) ketchup (1) kezdetek (1) kisdinnye (1) köret (2) környezetvédelem (1) kovászos uborka (1) krémleves (1) krémsajt (1) krumpli (1) kubu (1) kukoricacsíra-olaj (3) kukoricacsíraolaj (2) kurkuma (1) lángos (1) lekvár (13) lekvárfőzés (2) levendula (1) levendulalekvár (1) levendulavirág (1) levendulazselé (1) leves (1) lilahagyma lekvár (1) limonádé (1) linzer (1) macaron alaprecept (1) magyar kultúra napja (1) máj (1) majonéz (2) mákos guba (1) málna (2) málnalekvár (1) maradék (1) mártás (2) medvehagyma (3) medvehagymás (1) meggylekvár (1) mézeskalács (2) miért eszünk fánkot farsangkor (1) mogyorókrém (2) muffin (1) müzliszelet házilag (1) narancslekvár (1) new york sajttorta (1) nutella (2) nutella házilag (1) nyúl (1) olajvaj (1) olasz (1) palacsinta (7) paleo (1) paleolit (1) paleo diéta (1) paleo életmód (1) paradicsomchutney (1) pektin (4) pirított dió (1) pite (1) pizza alaprecept (1) pogácsa (1) póréhagyma (1) póréhagyma krémleves (1) prebiotikum (1) probiotikum (1) pulykamell (1) quiche (1) recept (62) répalé (1) répatorta (1) ricotta (1) rokfortmártás (1) rokfortos mártás (1) sajtpuffancs (1) sajttorta (2) saláta (1) salátaöntet (1) sárgabarack lekvár (1) sárgatúró (1) smarni (1) smoothie (1) sonka (1) sorbet (1) spanyol (1) spárga (1) stevia (14) stevia por (1) sütemény (17) sütés (1) sütés-főzés (1) sütés nélkül (2) sütinyalóka (1) szabolcsi (1) szalagos fánk (1) szalonna (1) szappan (1) száraz dunszt (1) szendvicskrém (3) szépségápolás (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) színek (1) színpszichológia (1) szőlőmagolaj (18) szőlőmag olaj (1) szorbet (1) szörp (1) szörp házilag (1) szósz (2) szülinapra (1) tahini (1) táplálkozás (1) tárkonyos borecet (1) tavaszi fogyókúra (1) tejberízs (1) tiramisu (1) tojásfehérje (1) tokaji borecet (1) töki pompos (1) tökmagolaj (2) torkos csütörtök (1) torta (1) túrófánk (1) túrógombóc (1) uborka (1) vacsora (1) vadas (1) vajas keksz (1) vajkrém (1) valentin nap (1) webáruház (1) zöldségfasírt (1) zsemle (1) Címkefelhő

Ajándékozzunk mosolyt!

pitch-4.jpg

2013.04.16. 12:43 ÍZEK BLOGJA

Mit jelent az élőflóra, a prebiotikum és a probiotikum, mik azok a szimbiotikus joghurtok?

joghurt5.jpgAz ember bőrfelülete négy négyzetméter, a tüdőfelülete negyven négyzetmétert tesz ki, a bélrendszeré pedig, ennek a tízszerese, mintegy négyszáz négyzetméter nagyságú.  A nagy terület ellenére az utóbbira kevésbé figyelünk oda, pedig gondoskodni bélrendszerünkről sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk és rengeteg egészségügyi problémánk a bélrendszer-flóra egyensúlyának felborulásából ered.

A hivatalos definíció szerint a beleinkben élő jó bacik, azaz a probiotikumok olyan, szervezetünkben „megfelelő számban” jelen lévő élő mikroorganizmusok, melyek képesek fokozni az immunrendszer aktivitását, meggátolni a káros baktériumok megtapadását a bélfalon, valamint a szervezet számára szükséges tápanyagok termelésében is részt vesznek. A „megfelelő számban” nem véletlenül került idézőjelbe; mivel a probiotikumok egy idő után kiürülnek szervezetünkből (különösen pl.: egy antibiotikumos kezeléskor, amikor a gyógyszer a jó és rossz bacikat egyaránt elpusztítja), a pótlásukról, az egyensúly megtartásáról egészségünk érdekében gondoskodnunk kell.  Nem feltétlenül kell táplálékkiegészítőket szednünk vagy különleges módszerekhez folyamodnunk, mivel probiotikumokat elsősorban a savanyított tejtermékek, érlelt sajtok és probiotikus joghurtok tartalmaznak, ezek rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk egészségünkért.

Az élőflórás joghurt jellemzője, hogy a minőség-megőrzési idő végéig tartalmazza az Str. themophilus és L. bulgaricus joghurtkultúrát. A nem élőflórás joghurtok ismérve, hogy a hosszabb eltarthatóság érdekében utólag hőkezelik azokat (vagyis a jótékony baktériumok egy része elpusztul); élőflóra tartalma – ezáltal élettani kedvező hatásuk is - alacsonyabb.  A probiotikus joghurt ezzel szemben az élőflórás joghurt egy hozzáadott értékű változata, amelyben a két joghurt oltó baktérium kultúra mellett egy harmadik is található, a probiotikum. A Magyar Élelmiszerkönyv leírása szerint az a termék nevezhető probiotikusnak, amely legalább 10⁶/g élő csíraszám mennyiségben tartalmaz olyan baktériumokat, mint például a tejsavbaktériumok - legismertebb törzsei a Lactobacillusok -, illetve a Bifidobacterium és a Streptococcus.

Ha még bírjuk követni a jó-baktériumok sorozatát, akkor még egy kifejezés kívánkozik ide, ez pedig a prebiotikus joghurt. Ezeknél a termékeknél a joghurt (akár élőflórás, akár élőflórás/probiotikus) tartalmaz hozzáadott prebiotikumot, mint amilyen például a frukto-oligoszacharidok (FOS), galakto-oligo-szacharidok (GOS), inulin. A prebiotikum a számunkra barátságos baktériumoknak (probiotikumoknak és a hasznos bélflóra tagoknak) a táplálékai, tehát a hasznosak szaporodását, aktivitását segíti.

Amikor egy joghurt együttesen tartalmaz probiotikumot (vagyis élőflórát + barátságos baktériumot) és prebiotikumot (vagyis a "probiotikus baktériumok táplálékait"), akkor használhatjuk a szimbiotikus megnevezést, de a gyakorlatban inkább a "probiotikus, prebiotikus" kiírást szoktuk látni a termékek jelölésén. 

Mielőtt kétségbeesett kutakodást végeznénk az élelmiszerüzlet hűtőpultjain, általánosságban elmondható, hogy azzal teszünk legtöbbet egészségünkért, ha élőflórás, probiotikus joghurtot választunk. És ha már tudatosan teszünk egészségünkért, próbáljuk meg a natúr változatot előnyben részesíteni és ízesítsük, édesítsük természetes módon; gyümölcsökkel vagy adalékanyagokat nem tartalmazó házi/kézműves lekvárral.

Szólj hozzá!

Címkék: joghurt bifidusz prebiotikum probiotikum élőflórás


A bejegyzés trackback címe:

http://izekblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr745229439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.